Sådan gør du, hvis du ønsker at tabe dig

Information om fedme

Fedmen bliver et større og større problem i Danmark, og vi er ved at gå i Amerikanernes spor. Faktisk er fedme den hyppigste forekommende sygdom i verden. Ifølge statistikken var mere end 10% af verdens voksne befolkning overvægtige. Og taget hele klodens befolkning i betragtning, så dør der flere af fede end af underernæring. Hvis tendens forsætter vil 60-70% af alle europæere være overvægtige i 2030 i følge WHO. 

Dette er skræmmende, fordi i takt med at medierne begynder at give os mere fokus på at leve sundt og spise sund, så er der stadig stor mængde overvægtige i Danmark, og det værste er, at der er en lang række konsekvenser for den overvægtige, som man ikke lige tænker over, når man sidder og spiser en pakke flødeboller foran fjernsynet lige inden sengetid. 

Konsekvenser

Nogle konsekvenser er: 

  • Åreforkalkning
  • Hjertesygdomme
  • Sukkersyge/diabetes 
  • Forhøjet blodtryk
  • Lungegener
  • Kronisk lidelser
  • Søvnapnø

Har man en BMI (Body Mass Index) på 30-35, vil ens levetid reduceres med 2-4 år. Har man en BMI på 40-45 er levetiden reduceret med hele 8-10 år. Det er altså år som du mister, fordi du er tyk. Skræmmende ik? 

Den perfekte slankekur

Der findes oceaner af forskellige slankekure og slankemetoder, og det kan være noget at en jungle at finde rundt i. Mange firmaer lever stort på at sælge slankeprodukter, som koster forbrugeren masser af penge og som ikke virker optimalt. Drop diverse slankepiller, for de hjælper ikke en dyt, man kan gå hen og tage livet af dig, da det tid handler om at tjene penge, fra forbrugerens side af. 

Men der er en slags kur, som hjælper dig med garanti

Og det er faktisk ganske simpelt. Det er at du skal have 100% fokus på din kost. At man er overvægtig kan skyldes mange ting, men et er sikkert, og det er at man spiser forkert. Det vil sige at man spiser de forkerte ting, at man spiser unødvendige ting, og man spiser på forkerte tidspunkter. 

  • Spist sundt og varieret 
  • Spis færre kalorier end du indtager 
  • Spist på de rigtige tidspunker 5-6 gange om dagen
  • Drop slik og søde sager, da det er fyldt med kalorier

Følger du disse punkter, vil du med garanti tabe dig. Det vigtige for et vægttab er dog punkt nr. 2. At du skal spise færre kalorier. Der findes mange redskaber til at udregne hvor mange kalorier man bør maximalt indtage. Det er udfra ens vægt, alder og aktivitetsniveau. Når dette er udregnet, og du har dit resultat. Så er reglen, at du skal tælle kalorier i alle de fødevarer du indtager i løbet af dagen. Udgør dit samtlige fødeindtag under dit resultat, så taber du dig, alt andet lige.  

Ændre kosten

Du skal man sætte sig ind i hvad der er sundt og hvad der ikke er sundt. Det gør man ved at kigge på deklarationen på produktet. Sammensæt dine måltider, så de består af proteiner, frugt/grøntsager, fibre og sundt fedt. Spis 5-6 gange om dagen på faste tidspunkter. På den måde undgår du at spise usunde mellemmåltider. Skift morgenmaden ud fra sukkerindholdt morgenmadsprodukt til en evt sund chiagrød med frisk frugt som topping. 

Spis gerne finerindholdt fødevare, da fibre giver dig en hurtigere, samt længerevarende mæthedsfornemmelse, så man ikke overspiser. Hvis du har fokus på din kost og følger det til punkt og prikke, så vil du gå hen og tabe dig. Ønsker du et hurtigere vægttab, så kan du sammenkoble din kost med motion, fordi så vil du tabe yderligere kalorier. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *