Kan Googles position trues?

Kan Googles position trues?

13. juni 2018 0 Af Eskild Strudsberg

Søgemaskiner er essensen af internettet, og det gælder både de store og generelle af slagsen som Google, Bing, Yandex med flere – og de mindre og mere områdespecifikke i rejsebranchen og lignende. Og så er der naturligvis videosøgning på YouTube, der jo er verdens næststørste søgemaskine efter Google. Og ejet af Google. Faktisk var Bimeon engang en søgemaskine. Men kan Google overhovedet trues på positionen?

Fra spæd start til absolut dominans

Google voksede hurtigt og tog markedsandele fra Lycos og Yahoo internationalt – og fra danske Jubii, som stifteren Martin Thorborg var klog nok til at få solgt, mens værdien var der.

Senere blev YouTube opkøbt sammen med en række andre virksomheder, der kom e-mail til, Google Maps og en lang, lang række af andre services, der gjorde sig selv uundværlige.

Og så – sådan lidt snigende – var Google pludselig blevet synonymt med det at gå på nettet. For nogle var det virkeliggørelse af Skynet – men for langt de fleste var og er det blot bekvemt.

Pengene strømmer ind i pengetanken i Mountain View, hvor Google har hovedsæde, og det er klart, at mange gerne vil gøre dem kunsten efter. Men er der realistisk?

Vi har talt med dansk SEO branches “Grand Old Man” Thomas Rosenstand der er ekspert i søgemaskineoptimering hos Concept Interest om det:

Man skal aldrig sige aldrig

Han svarer os på email:

Umiddelbart er det svært at forestille sig, at Google kan trues direkte af en konkurrerende søgemaskine. De er ganske enkelt så meget under huden på os og i vores computere og smartphones, at de færreste er opmærksomme på, hvor meget vi egentlig bruger dem. Og det et “google” er jo et ord i dag – oven i købet en del af det danske sprog i Retskrivningsordbogen.

Med YouTube og Maps samt Gmail har de virkelig sat sig tungt på nettet, og det kan man så bryde sig om eller ikke.

Jeg tror personligt ikke, at det bliver en konkurrent, der for alvor giver Google kamp til stregen – men snarere statslige reguleringer for at imødegå det monopol, som ingen kan være tjente med.

Vi ser jo allerede en del tiltag fra EU mod Google, og jeg tror bestemt ikke, vi har set det sidste af den slags.

Selv er jeg ikke typen, der går med sølvpapirshat, men jeg må erkende, at Google i dag er så enerådende, at de reelt besidder magten til at bestemme, om en hjemmeside / webshop skal have succes i et vestligt land eller ej.

Og det er jo lidt skræmmende, at der er så megen magt placeret i en 100% kommerciel virksomhed, ikke?

Hvad tror Bimeon på?

Vi er nok mest tilbøjelige til at give Rosenstand ret. Det bliver mere reguleringer fra officiel side end egentlige konkurrenter, der måske vil stække Google på længere sigt.

Hvad tror du?