Sæt grænser

En af grundstenene i et sundt forhold er at sætte grænser. Afhængig af din opvækst og tidligere forhold kan det at sætte grænser enten være let eller vanskeligt for dig. Det ikke at få sagt fra og sat grænser kan give dig stress. Stress er opslidende for både din psyke og fysik og mange, der oplever stress, kan få stor fordel af at få talt med en stresscoach.

Lær at sige fra

At lære at sige fra kan være en lang proces og her er nogle tips:

Anerkend dine følelser. Får en person dig til at føle dig udmattet eller ikke anerkendt? Nogle gange kan vi blive overvældet af en anden person, og der er ikke plads til at føle vores egne følelser. Giv dig tid til at reflektere over dine følelser i en given situation.

Hvad er grænsen?

Anerkend, når og hvis dine grænser er blevet brudt. Det kan være en person, der altid kritiserer dig.

Find dernæst ud af, hvordan du vil sætte dine grænser, og hvad du skal sige til personen. Er det for eksempel personen, der altid kritiserer dig, så sig til ham eller hende, at du vil frabede dig deres altid kritiske bemærkninger. Forvent, at personen vil give dig modstand, men stå fast på hvad du føler.

Ked af det?

Måske bliver du ked af det eller stresset af deres reaktion, og her er det tid til at tage dig af dig selv. Gør noget, der er med til at centrere dig igen. Det kan være at dyrke motion, gå en tur i naturen, eller hvad der nu får dig til at føle dig godt tilpas.

Har du selv lyst til at lære andre om stress, kan du overveje en stresscoach uddannelse – læs mere her.

Hvordan håndterer du grænser i et forhold? Og hvordan arbejder du med stress?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *