Boost på Facebook

Men veninde er terapeut. Sådan noget med energi og sten og hun har mange kunder. Så når hun er træt, og skal slappe af så designer, og fremstiller hun smykker. Hun elsker det. Hun har fortalt mig, at hendes store drøm er at få et bevis på, hun er designer, så hun kan åbne en lille butik og undervise i smykkefremstilling. Hun taler meget om det. En dag, da hun talte løs om det, og jeg faktisk var ved at blive lidt træt af at høre på hendes urealistiske drøm, spurgte jeg hende om, hvordan hun havde tænkt sig at sælge smykkerne og finde eleverne, så hun kan få en indkomst og eventuelt leve af det.

Salg via Facebook

Åh, sagde hun, via Facebook. Det behøver da ikke være så svært. Hun poster rigtigt mange billeder af smykkerne, hun fremstiller og får mange likes for billederne. Men hun sælger ikke. Endnu. Ok, tænkte jeg, men det kræver måske lidt mere end det. Det er da ikke tilstrækkeligt at poste et billede på Facebook og, så håbe på, at en kunde melder ind og beder om en pris for det smykke, som billedet viser. Jeg fortalte hende, hvad jeg tænkte. Hendes umiddelbare reaktion var at fortælle mig, at så vil hun bruge den der Facebook Boost funktion, man har. Den kan sørge for, at billedet kommer ud til endnu flere mennesker end blot dem, man er venner med på Facebook. Jeg kender godt den her funktion: Boost din post. Den dukker sommetider op, når jeg får mange likes fra en post, som jeg selv har lavet. Men jeg er lidt skeptisk overfor den. For det første ved jeg ikke, om det koster mange penge at bruge den. For det andet, så er jeg stadig ikke sikker på, at den sikrer, at posten med billedet kommer frem til de mennesker, jeg vil i kontakt med.

Brugen af Facebook Boost

Jeg spørger min veninde, om hun nogensinde har brugt Facebook Boost. Det har hun ikke, men hun er overbevist om, at den er god at bruge. Og hun vil bruge den, når hun åbner sin butik officielt. Den skal registreres og have et CVR nr., inden hun vil begynde at bruge den. Hun vil ikke risikere, at skattevæsenet banker på døren, fordi hun ikke har en butik, men sælger sine produkter.

Jeg spørger hende om, hvordan hun har tænkt sig at undgå at bruge energi og penge på et fejlslået boost på Facebook? Det vil da være ærgerligt at skulle betale for en annonce, som rammer helt ved siden af hendes målgruppe.
Da jeg nævnte ordet målgruppe, blev hun lidt bleg. Jeg kan se på hende, at hun ikke har tænkt på, at hun har en særlig målgruppe, som er den, hun skal have fat i, hvis hun vil have succes med sin smykkebutik. Når man tager skridtet fra at poste til sine venner på Facebook til at booste en post ud til et marked, så skal man vist vide, hvad man gør. Hun kigger på mig. Du har ret, siger hun. Det skal jeg vist lige have på plads også.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *