Afskaffe julen?

Hvis nogen en dag skulle finde på at afskaffe julen, så bliver jeg i hvert fald tvunget til at dreje nøglen om, sagde en af mine kortspilsvenner, Claus, da vi forleden aften havde vores månedlige bridgeaften hjemme hos Claus.

Vi var kommet til at snakke om den store indflydelse, som internettet har haft på omsætningen af en række varer i både detailbutikker og en gros-virksomheder. Claus har netop en en gros-virksomhed med alle former for papirvarer til både virksomheder og en fast kundekreds blandt detailbutikker.

Kuverter og konvolutter

Claus nævnte, at når det for eksempel gælder kuverter og konvolutter, så er hans omsætning faldet med langt mere end 50 procent i løbet af de seneste 20 år. Og det er jo klart, sagde han med et smil, for langt det meste af al skriftlig kommunikation foregår jo i dag via e-mail, og sådan nogle skal man jo desværre ikke bruge kuverter til.

Hans bemærkning omkring julen handlede om, at i månederne op til jul oplever han en stærkt stigende omsætning i alt, hvad der har med gaveindpakning at gøre. Heldigvis kan man endnu ikke sende pakker med julegaver digitalt, så på det område har jeg i modsætning til mange andre områder oplevet en stigende omsætning, fortalte Claus.

Gavepapir – evergreen vare

Og netop i perioden op mod jul har jeg langt større omsætning blandt mine kunder i detailhandelen end i resten af året. Det hænger selvfølgelig sammen med, at en lang række butikker typisk bruger store mængder af gavepapir på tilbud i den periode, fortalte Claus.

Der er også andre papirvarer, som står for en stærkt stigende omsætning i forbindelse med julen. Claus nævnte, at afsætningen af papæsker i alle mulige størrelser stiger meget voldsomt i de sidste måneder af året. Det hænger selvfølgelig sammen med, at mange butikker – ikke mindst guldsmede – bruger sådanne æsker til indpakning af smykker, der skal gives som gaver.

Vi kender jo også alle sammen det, at vi modtager en pakke med posten eller et kurerfirma, og inden i papkassen finder vi en masse bobleplast eller andet materiale, der skal beskytte den indpakkede gave, så den slags sælger vi også mere af i perioden op til jul.

Bobleplast

Men lige netop bobleplast har vi faktisk en stigende omsætning af hele året, fortsatte Claus. Det hænger helt oplagt sammen med, at der bliver handlet meget mere over nettet end for årtier siden, og det betyder igen, at en stigende del af vareomsætningen i dag foregår via netbutikker. De har brug for de varer, som jeg sælger, til indpakning af deres produkter, så de ikke tager skade undervejs ud til kunderne, så lige netop på det område er den stigende nethandel helt sikkert en fordel for mig, forklarede Claus.

Alt i alt var han dog enig med os andre i, at den stadigt stigende handel via nettet er en stor belastning for de traditionelle detailbutikker, der gennem årene har mærket den skærpede konkurrencesituation i forhold til netbutikkerne.

Men vi var nu enige om, at handelen på nettet er kommet for at blive, så detailbutikkerne må finde metoder til at gøre sig tilpas attraktive for kunderne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *